Adres
Sint Antonieweg 9 8161 CG Epe
Openingstijden
Ma - vrij: 09:00 - 18:00 uur

Psychomotorische Therapie voor Kinderen en jeugd Kinderen en jeugdigen kan PMT helpen bij het opheffen, verminderen, of het leren omgaan met klachten, voortkomend uit psychosociale problematiek, zoals:

  • motorische onrust en angst
  • vertraagde, geremde ontwikkeling
  • niet goed met eigen lijf uit de voeten kunnen
  • niet kunnen spelen, stoeien
  • pijn, lichamelijke signalen
  • gevolgen van seksueel misbruik
  • het niet kunnen uiten van gevoelens

Enkele voorbeelden bij de verschillende accenten die gelegd kunnen worden binnen PMT.

Het leren en oefenen van vaardigheden.
Oefenen:P. (9 jaar) merkt dat er vaak dingen fout gaan die hij doet. Hij is vaak erg druk, heeft vaak ongelukjes en voelt zich een mislukkeling. Hij leert door middel van oefeningen eerst na te denken voordat hij iets doet. Het gevolg is dat er meer zaken lukken en zijn zelfvertrouwen toeneemt.

Experimenteren met nieuw gedrag en ervaren wat de effecten daarvan zijn in het contact met anderen. Door de ervaringen kan het kind zich beter, sterker en vrijer gaan voelen.
Ervaren: J. (10 jaar) kan niet spelen met andere kinderen, zij heeft heel snel ruzie en speelt daarom niet meer met andere kinderen. De andere kinderen willen ook niet met haar spelen. Binnen de PMT krijgt zij door wat ze doet in het spelen met anderen, waarom zij snel boos wordt en waarom andere kinderen niet met haar willen spelen. Zij gaat dat oefenen in andere situaties en merkt dat zij het weer leuk vindt om te gaan spelen en anderen vinden het leuk met haar te spelen.

Inzicht krijgen in het ontstaan van klachten en vroegere belastende ervaringen een plek geven. Binnen PMT als ervaringstherapie is het van belang met gevoelens die uit het verleden stammen en het hier en nu beïnvloeden te leren omgaan.
Inzicht: L. (15 jaar) wordt erg gepest op school en trekt zich steeds meer terug. Het is niet duidelijk wat er aan de hand is. Binnen de PMT wordt ontdekt dat L. een aantal belastende grensoverschrijdende ervaringen heeft mee gemaakt met een aantal oudere leerlingen, hierdoor voelt L zich erg klein en minderwaardig. L. leert moeilijke zaken te delen binnen de therapie en gaat thuis ook meer delen. L. leert daarnaast ervaringsgericht een aantal manieren om zich sterker te voelen en om zijn grenzen aan te kunnen geven. Langzaam gaat L. weer meer het contact met anderen opzoeken. Daarnaast kan PMT ruimte bieden voor het beleven en verwerken van emoties die samenhangen met traumatische ervaringen uit het verleden die ontwikkeling blokkeren.